Artykuły

Dlaczego zauważamy obrzęki częściej latem niż zimą?

dlaczego zauważamy obrzęki częściej latem niż zimą

Jako Fizjoterapeutka zajmująca się obrzękami spróbuje udzielić kilku rad jak można zmniejszyć obrzęki w ciepłe dni 😊

Otóż odpowiedz nie jest tak prosta, jak to, że w zimie chodzimy ubrani w miliony warstw ubrań, a w lecie nie.

Czemu więc latem częściej zdarzają nam się obrzęki?

Otóż płyn tkankowy, który zgromadzi zbędne produkty przemiany materii (białka, kwasy tłuszczowe, wodę i inne substancje), jest odprowadzany przez dwa układy – krwionośny oraz limfatyczny. Układ krwionośny transportuje wodę oraz mniejsze cząsteczki wszystkich wyżej wymienionych substancji, a układ limfatyczny te większe m.in. cząsteczki białek. Gdy robi się cieplej, nasza skóra czerwieni się. Jest to spowodowane rozszerzeniem się naczyń krwionośnych znajdujących się w skórze. Gdy powiększy się średnica naczynia krwionośnego, jego siła ssąca zmniejsza się, a tym samym maleje efektywność pracy całego układu krwionośnego w procesie odprowadzania płynu tkankowego.

Układ limfatyczny natomiast cały czas pracuje tak samo, niezależnie od temperatury otoczenia. Może też dodatkowo zwiększać swoją pracę, aby pomóc układ krwionośny. Potrzebuje jednak do tego dodatkowej stymulacji zewnętrznej.

Sposoby wspomagania pracy układy limfatycznego w redukcji obrzęków:

– drenaż limfatyczny – jest to rodzaj masażu, który w NATURALY sposób stymuluje układ limfatyczny do szybszej pracy

– picie wody – zalecane jest picie 35ml na 1 kg masy ciała + dodatkowo od 0,5l do 1l dziennie

– codzienna umiarkowana aktywność fizyczna

– nienoszenie obcisłej odzieży oraz bielizny (zwłaszcza w przypadku obrzęków kończyn dolnych)

– ćwiczenia oddechowe (min. 2 x dziennie, najlepiej po przebudzeniu oraz przed snem)

– niekorzystanie z sauny lub jacuzzi

– unikanie pracy siedzącej lub częste przerwy w pozycji stojącej

– spożywanie napojów moczopędnych (każdy napój powinien być uzupełniony dodatkową porcją wody – na jeden napój przypada dodatkowa szklanka wody), takie jak:

• kawa – max. 3 espresso dziennie

• czarna herbata

• pokrzywa – max 2 w tygodniu

– ograniczenie spożywania alkoholu

– ograniczenie spożywania posiłków wysokoprzetworzonych lub z dużą ilością soli (fast-food’y)

*Pamiętajmy, aby nie przyjmować leków odwadniających bez porozumienia z lekarzem